Rekommendation: Journey

Eftersom att jag la upp en bild från Journeys spelning på Sweden Rock Festival så måste jag nu komma med en ordentlig rekommendation. Jag lyssnade inte speciellt mycket på Journey innan Sweden Rock, bara lite smått på några låtar. Men efter SRF var jag helt fast. Musiken är helt fenomenal, och de förmedlar sådan känsla, både på scen och genom studioinspelningar. Steve Perry, Journeys fd. sångare är en klass för sig. Men vad är då Arnel Pineda? Jag gråter nästan varje gång jag hör honom sjunga. Och historien bakom hur han började sjunga för Journey är som en saga...

Journey har bytt medlemmar väldigt många gånger sedan starten 1971. Några sångare kom och gick, fram tills 1979 då Steve Perry äntrade scenen och blev deras sångare permanent. Mitten på 80-talet tog bandet ett paus som kom att vara i cirka 10 år, och efter det ersattes Steve då han skadat sig innan en turné och visste inte när han skulle kunna komma tillbaka. Nya sångare kom och gick, och till slut bestämde sig Neal Schon för att gå ut på internet och hitta dom en sångare. Efter två dagar hittade han en video med Arnel då han spelade med hans dåvarande band The Zoo på en klubb på Filipinerna, där Arnel är född och uppvuxen. Arnel specialicerade sig på Journeys låtar och sjöng dom med bravur, och då var det inget snack om saken. Journey tog kontakt med Arnel och han flög till USA för en audition. 2008 släppte bandet plattan "Revelation" med Arnel som sångare. Där kan vi snacka om A dream coming true...




Har ni inte lyssnat på Journey så är det verkligen dags att göra det.


En av deras mest kända låtar, balladen Faithfully


Det här är en jättebra låt, Seperate Ways, men videon är så SJUKT DÅLIG.
Skrattretande




Så, lyssna och njut! Ni kommer inte bli besvikna ;)

over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0