Dagen före dopparedan

Jag har många funderingar över julen. Nyss klädde jag och min äldsta storebror granen och som alla andra år så börjar jag fundera på varför man egentligen har julgran? Hur började allt? Och varför ser den ut som den gör nu? Om jag inte minns fel så började det med palmblad på Jesus tid, men nånstan urartade den trenden. Hur kan det gå från palmblad till en gran med ljus, kulor, glitter och en massa annat jox? Det kan omöjligt finnas en julsed kvar sen Jesus. Han åt nog inte skinka och revbensspjäll. Som jag förstått nu efter att tittat på Wikipedia (en skada som går i släkten. Wikipedia är min yngre storebrors ända last. Han kollar Wikipedia efter ALLT) så är julen en blandning av firandet av Jesu födelse och en nordisk högtid. Då förstår jag var maten kommer ifrån i alla fall. Men sen så är ju frågan... Varför ger man varandra presenter? Jag ska självklart inte klaga, jag gillar julen, men alla traditioner runt den är något konstiga. Men men... jag kommer nog aldrig få svar på alla mina frågor, så jag fortsätter smutta på min Irish Coffee och ska slå in de sista julklapparna och lägga dom under granen.

over and out,
Rockstar

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Man ger varandra presenter för att fira Livet! :) De tre vise männen kom med gåvor till Jesus för att fira hans födelse och därför ger vi varandra julklappar för att fira Honom och varandra :)

2009-12-23 @ 23:49:31
URL: http://earnyourscars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0